Csaknem 300 különféle beruházást húzott le a fejlesztési listáról eddig az Építési és Beruházási Minisztérium, az elmaradó munkákat tartalmazó összegzés a napokban látott napvilágot. A döntés értelmében minden olyan beruházást, fejlesztést, amelyeknek a kivitelezése még nem kezdődött meg, fel kellett függeszteni, felül kellett vizsgálni. A felfüggesztés csak azokra a fejlesztésekre vonatkozik, amelyek még közbeszerzési vagy tervezési fázisban vannak.
Bár nem szerepel a listán, de ez utóbbi kitételeknek megfelel a szolnoki Csáklya utcai Tisza-híd és az ezzel együtt megépítendő szandaszőlősi városrészt elkerülő tehermentesítő út kivitelezése, világít rá a Magyar Narancs. Ezek építése ugyanis valóban nem kezdődött még el, csak a tervezési fázisban vannak. A napokban közölt dokumentumokat Szolnok város hivatalos oldala arról, hogy az új, második városi híd és az elkerülő út nyomvonalát kijelölték a településrendezési tervekben, a nyomvonalra vonatkozó engedélyt a környezetvédelmi hatóság már kiadta. A következő lépésben az útépítési engedélyezési tervek készítése van folyamatban.
A tervezés tehát gőzerővel halad, de vajon lesz-e pénz a kivitelezésre? Mivel az építkezés kezdésének legkorábbi időpontja 2025, elvileg előfordulhat, hogy rendelkezésre áll majd a hatalmas projekt költségvetése. Vagy nem.
Ezt támaszthatja alá az Építési és Beruházási Minisztérium Magyar Narancsnak adott válasza, amely szerint
“akár kétségessé is válhat a tényleges beruházás.”
A MaNcs kérdésére, miszerint várható-e a híd és a tehermentesítő út megvalósítása vagy ezek is az elhalasztottak listájára kerülhetnek, a tárca válasza a következő volt “a kérdezett projekt ügyében a NIF Zrt.-nek a kiviteli terv elkészítéséig tart a feladata. Ennek keretében a Roden Kft.-vel van érvényben lévő tervezési szerződése tanulmány- és engedélyezési tervek készítésére. A tervezés zavartalanul, ütemterv szerint halad, nem került leállításra, felfüggesztésre. Szerződéses véghatáridő 2023. május 19., az építési engedélyek megszerzésével bezárólag.“
“A kiviteli tervek készítésére ezek után új közbeszerzési eljárás indulhat majd. A projekt kiviteli tervek utáni további előkészítése, majd megvalósítása még nem került elrendelésre a NIF Zrt. számára.”
Ez azért nem túl jó hír, mert bár három év alatt összejöhet a beruházásra a pénz, az ország jelen helyzetében ez eléggé kétséges. A szolnoki második Tisza-hídnál kisebb volumenű munkákat is lehúztak a 284 tételt tartalmazó listáról. Arról nem is beszélve, hogy Varga Mihály pénzügyminiszter szerint 2023 utolsó negyedévéig recesszióval kell számolni. Márpedig ilyen esetében nemigen “szokás” nagyon költekezni. Mérföldkő lehet talán az, hogy a kiviteli tervekre a közbeszerzési eljárást kiírják-e.