Százötven milliós autók Miskolcról – restomod biznisz az egykori fegyvergyár csarnokaiból

Megosztás

A klasszikus autók világa sokak számára nosztalgiaforrás, másoknak műszaki kihívás, de Kázmér Miklós számára mindkettő egyszerre. Mindig is vonzották a múlt formái és hangjai, azok az apró részletek, amelyek a régi sportautókat egyedivé és élővé teszik. A Porsche neve pedig különösen erős hatással volt rá. Mielőtt azonban létrehozta volna saját, Miskolcon működő restomod manufaktúráját, amely mára nemzetközi szinten is ismert, hosszú út vezetett az első nagy találkozásig.

A filmproducer első Porsche 911-ét, az 1984-es G-szériás kabriót Amerikában vásárolta meg 33 évesen. Ez az élmény alapjaiban határozta meg, hogyan viszonyul a klasszikus német sportautókhoz. A következő években további modellek kerültek a gyűjteményébe: például egy 964-es, amelyet Angliában szerzett be, illetve egy FIA-homológ versenyautó. Mindegyik autóval újabb és újabb tapasztalatot szerzett arról, hogyan lehet a régi technológiát a modern igényekhez közelíteni.

A döntő lökést Los Angelesben kapta, amikor a Petersen Automotive Museumban először látta az eredeti Porsche 911R-t. Ez az autó, amely a könnyűsúly és a teljesítmény különleges egyensúlyát képviselte, mély nyomot hagyott benne. Ekkor döntötte el, hogy szeretne létrehozni egy olyan autót, amely a klasszikus Porschék formáját és hangulatát idézi, de kiküszöböli a régi technika gyengeségeit, és modern megbízhatóságot kínál.

Létrehozta Budapesten saját vállalkozását, amelyet KAMM néven indított el. A műhely kifejezetten a Porsche 912-esekre specializálódott – ezek a ’60-as években (1965-1968) gyártott négyhengeres kupék a kortárs hathengeres 911-esekhez képest gyengébbnek számítottak, ám éppen kisebb tömegük miatt voltak különösen érdekesek.

A Klubrádió „Élőben a városból” adásában Kázmér Miklóssal, a KAMM Manufaktur alapítójával beszélgettek a 912C restomodról és a klasszikus Porschékról.

Három évvel ezelőtt, amikor a KAMM előállt első restomod (a fogalom leírását lásd lentebb – a szerk.) prototípusával, még mindössze három alkalmazott dolgozott a műhelyben. Azóta a csapat 14 főre bővült, és előbb Budapesten, majd Miskolcon (utóbbi helyen a Mexikóvölgyi híres fegyvergyár felújított épületében) minden munkafázist saját kezűleg végeznek – az elektronikától a festésen át a szénszálas karosszériák előállításáig és a motorok hangolásáig.

770 kilónyi színtiszta adrenalin: ez készül a miskolci műhelyben, amely újraálmodta a Porschét

A 912C első változata prototípusként mutatkozott be, és több ezer munkaórát fektettek a tesztelésébe. A karosszéria, a motor és a futómű fejlesztése mind azt a célt szolgálta, hogy az autó elérje a 750 kilogrammos célsúlyt, miközben teljesítményben és megbízhatóságban is magas szinten maradjon.

Az új generációs 912C legnagyobb különlegességét a karbon alkatrészek adják. Az ajtók, a tető és a külső burkolatok mind szénszálból készültek, így az autó össztömege körülbelül 770 kilogramm lett. Bár az alapot az eredeti 912-es fémváza adja, szinte minden más alkatrészt a KAMM saját műhelyében gyártanak, beleértve az elektronikát, a futómű komponenseket és még a motorbeállításokat is.

A hajtást egy 2,0 literes, léghűtéses, négyhengeres motor adja, amely 6800-as fordulaton 182 lóerőt teljesít, és 4300-nál 244 Nm nyomatékot ad le. Bár papíron gyengébbnek tűnhet a hathengeres 911-eseknél, a rendkívül alacsony össztömeg miatt a vezetési élmény közúton és pályán is dinamikus. A gyorsulás 0-ról 100 km/órára 6 másodperc, a végsebesség 225 km/óra, miközben az átlagfogyasztás 8 liter 100 kilométeren.

Léghűtéses erőgép, 182 lóerővel.

A futóműhöz a brit Tractive rendszerét alkalmazzák, amely optimalizálja az alulról jövő stabilizátorokat és lengőkarokat. A könnyített kerékagyak szintén hozzájárulnak a súlycsökkentéshez. A kormányoszlop és a pedálpozíció áthelyezésével jobb súlyelosztást értek el, a kipufogórendszert a zajszűrők eltávolításával optimalizálták, a fékrendszert pedig négydugattyús AP Racing egységekre cserélték. A polikarbonát ablakok karcállóvá váltak, a műszerfal pedig bőrözött karbonból készült. A generátor teljesítményét 110 amperre emelték, hogy a modern elektromos igényeknek megfeleljen.

A 912C belső tere teljesen személyre szabható. A bőrülések, a prémium hangrendszer és a fűtés a kényelmet szolgálják, miközben a részleges karbonborítású Semi Carbon verzió 750 kilogrammtól indul – tehát a plusz kényelem némi tömegnövekedéssel jár. A zajcsökkentést a ’90-es évek 911-esének, a 933-as generációnak ajtóival oldották meg. Így jelentősen mérsékelték a kabin zajszintjét, de az A-oszlop átalakításával a retroforma megmaradt. Bukócső helyett a váz és a panelek megerősítésével biztosították a biztonságot.

Bőrülések és részleges karbonborítás a személyre szabott belsőben.

A KAMM munkafolyamatainak alapja a klasszikus autók iránti tisztelet. A csapat gyakran használ olyan donorautókat, amelyek bár rozsdásak, de szerkezetileg épek – szerintük ezekkel könnyebb dolgozni, mint a súlyos sérüléseket szenvedett vázakkal. Mivel az 1965 és 1968 között gyártott 912-esekből már kevés maradt fenn, minden egyes donorautó kiválasztása gondos mérlegelést igényel.

A KAMM 912C ára 393 ezer euró, azaz nagyjából 156 millió forint. Az első prototípust már eladták Floridában, a manufaktúra ezt követően évente legfeljebb 6-8 autót tervez építeni, mielőtt új projektekbe kezd. A korlátozott darabszám és az aprólékos kivitelezés biztosítja, hogy a modell megőrizze exkluzivitását a restomod piacon.

BTBP S03E7: KAMM 912C, a modern világ klasszikus Porschéja Budapestről

“Nem olyan nehéz megítélni szerintem, hogy egy autó jó-e vagy nem. Beülsz, vezeted, és alapvetően a mosolyfaktort hozza, vagy nem?” 🎤 A mai adásban Kázmér Miklós, a KAMM Manufaktur alapítója és tulajdonosa, illetve Ludescher Nimród, a BDN Automotive alapítója és CEO-ja a vendégünk, akiket közös munkájuk, és az autózás iránti szeretet több szálon összeköt.

De mi is az a restmood?

A restomod fogalma egyre ismertebb az autórajongók körében, hiszen ötvözi a restaurálás és a modernizálás előnyeit. Lényege, hogy egy klasszikus autót nem csupán eredeti állapotába állítanak vissza, hanem a mai kor technikai vívmányaival is felszerelnek. Így a karosszéria és a belső tér megtartja a retro megjelenést, de a motor, a fékrendszer, a futómű vagy akár az elektronika már korszerűbb, biztonságosabb és megbízhatóbb. A restomod autók egyszerre idézik a múlt hangulatát és felelnek meg a 21. századi elvárásoknak, legyen szó teljesítményről, kényelemről vagy biztonságról. Ez a megközelítés különösen népszerű azok között, akik rajonganak a vintage stílusért, de nem szeretnének lemondani a modern technológia nyújtotta előnyökről. A restomod tehát nem pusztán felújítás, hanem új életet ad a klasszikusoknak, hidat teremtve a régi idők formavilága és a mai autóipar innovációi között, emellett kényelmes mindennapi használatot is garantál a büszke tulajdonosnak.

Képek: KAMM Manufaktur oldala

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre! Amennyiben szívesen lenne a támogatónk, kattintson ide és csatlakozzon adománygyűjtésünkhöz!

Kapcsolódó cikkek