Hernádi Zsolt elismerte, hogy a magyarországi maximált árak bevonzották az üzemanyagturistákat is, de felesleges az olaj világpiaci ára miatt pánikvásárlásba kezdeni hazánkban, mivel nem fog elfogyni a benzin és a dízel. Az akadozás maximum pillanatnyi lehet. A teherautók miatt valóban korlátozást kellett bevezetni, de a személyautókat bármikor meg lehet tankolni.
Hernádi Zsolt, a Mol elnöke az ATV Egyenes beszéd című műsorának adott interjút. A beszélgetés apropója az volt, hogy brutálisan emelkedik az üzemanyagok nagykereskedelmi ára, hatalmas sorok a kutaknál, ahogyan arról már a Borsod24 is írt. Már most készlethiány van sok benzinkútnál. És hosszú autósorok. Több száz üzemanyagtöltő-állomás állhat le. Az ok a kormány által bevezetett hatósági üzemanyagár, amely miatt a kereskedők csak egyre nagyobb veszteséggel tudnak üzemanyagot értékesíteni.
Hernádi Zsolt szerint a jelenlegi helyzet „kellemetlen dolog, amit túl kell élni.” Nem tudja megmondani, hogy mennyi ideig marad ez az árkörnyezet. Szerinte a magyar maximált ár bevonzotta az üzemanyagturizmust. Sok külföldi teherautó is itt tankol, ami megnövelte a forgalmat.
Hangsúlyozta, hogy „nincs ellátási probléma, pillanatnyi logisztikai problémák vannak.” A beérkező nyersolaj mennyisége változatlan, a szerződésnek megfelelő. Ellátás-biztonsági probléma nincsen, továbbra is a Barátság kőolajvezetéken jön az olaj Ukrajnán keresztül.
Kilencven napos tartalék van Magyarországon üzemanyagból, ez európai uniós szabályozásnak megfelelően.
Az Adria vezetéken keresztül jöhet még olaj, ha a Barátság vezeték leáll, de ehhez meg kell rendelni a tankerhajókat, ami időbe telik.
A Mol vezérigazgatója elmondta, hogy a nemzetközi cégek egyre jobban rá vannak szorítva, hogy ne vegyenek orosz olajat. Viszont mi nem nélkülözhetjük az orosz olajat, a finomítóink beállításai miatt. Az olajfinomítók vagy az orosz vagy a nem orosz olajra vannak optimalizálva, nálunk főként az oroszra – érthető történelmi okok miatt.
Hernádi Zsolt szerint a földgázt illetően Közép-Európa nagyon kiszolgáltatott Oroszország felé, ezért „ezzel nem érdemes viccelni”. Viszont szerinte az a „jó hír”, hogy soha nem volt ellátási probléma.
A meglévő üzemanyagmennyiség-korlátozásokról elmondta, hogy azok csak lokálisak, és főként a független kutaknál fordulnak elő. A Mol ugyanannyit termel, mint eddig, és ez megfelel a magyar fogyasztásnak. „Nem marad ellátatlanul senki. De a felmerülő logisztikai problémák megoldása eltart a megoldása egy ideig.”
Csak átmeneti üzemanyaghiány lehet a Mol kutakon, mondta Hernádi Zsolt, amíg odaér Százhalombattáról a tanker. „A mennyiség rendelkezésre áll, a finomítók pörögnek”.
70-100 literes korlátozás lehet a Mol kutakon is, hogy a teherautók ne tudják leszívni a kút készletét, de a személygépkocsikat meg lehet tankolni. A mezőgazdasági gépeket is ki fogják szolgálni. „Teljesen fölösleges a pánikvásárlás” – hangsúlyozta a vezérigazgató.
Felmerült kérdésként, hogy meddig tart az árstop. Hernádi úgy tudja, hogy május 15. áll a tervekben, de nincsen konkrét információja erről. A Mol pénzügyileg stabil vállalat, hangsúlyozta, és nem viheti el a jelenlegi helyzet a Mol nyereségét. „Ezt a helyzetet a kormánynak és a Molnak is kezelnie kell.” (Hang.hu)