Rengeteg kőolajat pazarlunk el az olcsó és gagyi ruhákra

Megosztás

Az olyan online divatmárkák, mint az Asos vagy a Boohoo által árult ruhadarabok fele szűz, vagyis közvetlenül kőolajból származó műanyagból készül – számolt be a Guardian a Royal Society for Arts, Manufactures and Commerce (RSA) kutatásáról.

A kutatáshoz a tudósok két héten keresztül elemeztek 10 ezer terméket olyan, online értékesítő divatmárkáktól, mint az Asos, a Boohoo, a Missguided és a PrettyLittleThings. Arra az eredményre jutottak, hogy a termékek 49 százaléka teljesen új, szűz műanyagból készülő szintetikus alapanyagokból, így poliészterből, akrilból és nejlonból készül. A vizsgált termékek között 1 százalékban találtak csupán újrahasznosított alapanyagot, mindössze néhány márka esetében – számol be a Guardian.

A kutatás eredményei arra erősítenek rá, hogy a fast fashion felpörgette a szintetikus alapanyagok piacát, ami fosszilis tüzelőanyagból, azaz kőolajból készül.

Ez 20 év alatt ez megduplázódott.

A kutatókat sokkolta, hogy mennyi online divatoldal van és hány új termékkel rukkolnak elő.

„Lehet, hogy ezek az alapanyagok olcsóak végeredményben, de egy olyan petrolkémiai alapú gazdaság részei, ami jelentősen hozzátesz a klímaváltozáshoz és a szennyezéshez. Ráadásul a szintetikus szálgyártáshoz rengeteg energiára van szükség”

– tette hozzá Josie Warden, az egyik szerző.

Warden szerint a ruhadarabokra is ugyanúgy egyszer használatos műanyagként kellene tekinteni a ruhadarabokra, mint a csomagolásra. Az RSA egyébként azt javasolta, vezessenek be „plasztikadót” azokra az Egyesült Királyságba importált ruhákra, amik szűz műanyagból készülnek.

Kapcsolódó cikkek