Szabolcsban sem jobb: sokszor 50 fokban dolgoznak a buszvezetők, vasutasok és postások is

Megosztás

Kásler Miklós odamondós műtős megjegyzése óta még inkább terítéken van a téma, az orvosok semmiképpen ne műtsenek 40-50 fokos helyiségben. De ahogy kicsit jobban belerágjuk magunkat a témába, láthatjuk, hogy sok más szakma képviselőinek is meg kell küzdeniük a hőséggel, amikor nagy a kánikula. Más: miért kell ilyen forró járművekben utaznunk?

A buszsofőröknek van, hogy 50 Celsius-fokban kell dolgoznia – magyarázza Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) elnöke a HVG-nek. Dobi szerint még a klímával felszerelt buszok sem feltétlen jelentenek megfelelő munkakörnyezetet, mert amikor évekkel ezelőtt azokat megvásároltak, akkor alkalmasak voltak arra, hogy a 30 Celsius-fokos levegőt 25-re hűtsék, de a 40 fokos hőséghez már nem megfelelő hatásfokkal működnek.

Hasonló gondot jelent a védőital-ellátás akadozása, a sofőröknek nem mindenhol biztosítottak hűtött vizet vagy szódát, több helyen elromlott az automata. A pihenőhelyiségek sem minden esetben alkalmasak a gyors lehűlésre, hiszen a klímaberendezés nem mindenhol működik, és ha valahol elromlott, azt nagyon körülményes megjavítani, van, ahol két hónap alatt sem sikerült.

Dobi szerint a munkáltatónak fel kellett volna készülnie, hiszen már évek óta tapasztaljuk az ideihez hasonló hőséget. A Volánbusz integrációja óta azonban lassan és körülményesen születik minden döntés, van, amire csak az ötödik, hatodik ember bólinthat rá, ami lehetetlenné teszi a sürgős problémák orvosolását.

A hőség elsősorban az idősebb buszsofőröket terheli meg, ez azért is gond, mert az állomány jelentős része 50 év feletti. A szakszervezeti vezető szerint volt rá példa, hogy buszvezető rosszul lett a meleg miatt, ilyenkor azt javasolják, hogy szüntesse be a munkát egy forduló erejéig. Ez akár járatkimaradást is jelenthet, hiszen a járatpótlás feltételei nem feltétlen adottak. De még így is jobb, ha kimarad a járat, mintha rosszul lenne a sofőr, és mondjuk balesetet okozna – véli Dobi. Szerinte a járatkimaradások amúgy sem példa nélküliek, mivel a műszaki hiba miatt kieső buszokat sem mindig tudják pótolni.

Azt is elmondta, hogy nem lehetséges leállítani azon autóbuszok használatát, amelyeken a klíma elromlott, az ablakok pedig nem biztosítanak megfelelő szellőzést, mivel egész egyszerűen nincs másik jármű a helyükre.

Hasonlóan nehéz helyzetben vannak a vasúti dolgozók is. A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) honlapján közzétett videók szerint Rákos állomáson “méretében és hőmérsékletében” is szaunára emlékeztető helyiségben pihenhetnek a jegyvizsgálók munka közben, de a Keleti és a Nyugati pályaudvaron sem megfelelőek a körülmények.

A Keletiben a külső 36 Celsius-fokhoz képest bent 32 fokot mértek, a három helyiségből ventilátor kettőben volt, klíma egyben sem. Rákos állomáson 31 fokot mértek az 5,5 négyzetméteres pihenőhelyiségben, légkondi itt sincs. Nagy a hőség a vonatokon is, Lőrincz László, a VDSZSZ csoportvezetője a szervezet videójában arról beszélt, hiába működik a klíma a vonatokon, nincs olyan hatásfoka, hogy elviselhető hőmérsékletre hűtse a kocsikat. Lőrincz elmondta, hogy egy saját ventilátort hord magával, nemcsak szolgálatban, hanem akkor is, amikor utasként használja a MÁV járatait. 

Az időjárási viszonyoknak különösen ki vannak téve a postások, nemcsak nyáron, a hőségben, hanem a téli hidegben is – erről Tóth Zsuzsanna, a Postás Szakszervezet elnöke beszélt. Tóth szerint a Magyar Posta munkaszervezési intézkedésekkel segíti a munkavállalók helyzetét, például a munkaidő kezdetének megváltoztatásával, de emellett biztosítanak védőitalt is a postásoknak, valamint felhívják a figyelmüket, hogy tartsák be a kijelölt pihenőidőt, lehetőség szerint klimatizált helyiségekben.

Kapcsolódó cikkek