Az ünnepi bevásárlás öröme gyorsan rémálommá válhat, ha nem vagyunk elővigyázatosak az online térben.
A közelgő ünnepi szezonban egyre többen választják az online vásárlást – a Yettel friss kutatása szerint már a vásárlók 40%-a tervezi így beszerezni az ajándékokat. A kényelem és az időmegtakarítás mellett sok esetben a kedvezőbb árak is az internetes vásárlás mellett szólnak. A növekvő online forgalom azonban a kiberbűnözőket is aktivizálja.
A csalók eszköztára változatos és folyamatosan bővül: hamis csomagérkezési értesítőket küldenek SMS-ben, adathalász e-mailekkel bombáznak, kamu webshopokat üzemeltetnek, és a közösségi médiában is aktívan hirdetnek nem létező vagy hamis termékeket. Különösen veszélyes az a módszer, amikor hivatalos szervek vagy bankok nevében próbálnak személyes vagy banki adatokat kicsalni.
A közelmúlt esetei jól példázzák a veszélyek súlyosságát. Egy miskolci vállalkozás közel 7 millió forintot veszített, miután bedőlt egy banknak álcázott e-mailnek és módosította netbanki jelszavát. Egy másik esetben egy Vas megyei lakost mobilszolgáltatói pontok beváltásának ígéretével csaltak lépre – a kicsalt bankkártyaadatokkal később külföldi vásárlásokat bonyolítottak le a bűnözők.
A Black Friday és más akciós időszakok további kockázatokat rejtenek. Fogyasztóvédelmi szervezetek elemzései szerint az ilyenkor hirdetett kedvezmények gyakran csak látszólagosak: egy 227 terméket vizsgáló kutatás kimutatta, hogy ezek 92%-a ugyanolyan vagy még kedvezőbb áron volt elérhető az év során máskor is. A PriceSpy adatai szerint október eleje óta a termékek harmadának emelkedett az ára, ami arra utal, hogy sok kereskedő mesterségesen kreál “kedvezményeket”.
A kereskedők számos marketingfogást bevetnek a vásárlók manipulálására: gyakori az árak előzetes megemelése, hogy később nagyobb kedvezményt mutathassanak, vagy a limitált készletű termékek túlzott reklámozása, ami vásárlási pánikot generál. Különösen az elektronikai cikkek és divattermékek esetében jellemző ez a gyakorlat.
A biztonságos online vásárláshoz több óvintézkedés is ajánlott:
- Használjunk megbízható árösszehasonlító oldalakat a valódi kedvezmények felméréséhez
- Ellenőrizzük a webáruházak hitelességét (céginformációk, vásárlói vélemények, kapcsolattartási adatok)
- Kerüljük a gyanúsan olcsó vagy túl jó ajánlatokat
- Ne adjuk ki bankkártyaadatainkat ellenőrizetlen forrásoknak
- Hivatalosnak tűnő megkeresések esetén mindig ellenőrizzük a feladót és inkább keressük fel közvetlenül az adott szolgáltató hivatalos oldalát
Az akciós időszakokban különösen megszaporodnak a hamis termékeket kínáló és csaló weboldalak. A túl alacsony árak, a hiányos kapcsolati információk, a rossz minőségű képek és leírások mind figyelmeztető jelek lehetnek. Érdemes előre listát készíteni a kívánt termékekről és azok átlagárairól, hogy ne essünk áldozatul az impulzusvásárlásnak és a megtévesztő akcióknak.
A bankok és hivatalos szervek soha nem kérnek e-mailben vagy SMS-ben személyes adatokat vagy bankszámla információkat. Ha ilyen megkeresést kapunk, azonnal gyanakodni kell. A biztonság érdekében javasolt a kétfaktoros hitelesítés használata és a rendszeres jelszócsere is.
Az elővigyázatosság és a tudatos vásárlói magatartás segíthet elkerülni a csalásokat és biztosíthatja, hogy az ünnepi készülődés valóban az örömről és ne a bosszúságról szóljon.