Záhonytól Beregsurányig: átfogó fejlesztések a keleti határszakaszon híddal és autópályával

tisza-híd épül

Megosztás

Egymilliárd eurós közlekedésfejlesztési megállapodást jelentett be Magyarország és Ukrajna, amely jelentősen átalakíthatja a két ország közötti határforgalmat. A bejelentésre a kárpátaljai Asztély határállomáson került sor, ahol Magyar Levente külgazdasági és külügyminisztériumi államtitkár ukrán tisztségviselőkkel közösen ismertette a részleteket.

A nagyszabású fejlesztési csomag, amelyet a két ország közösen terjeszt az Európai Unió elé, több jelentős infrastrukturális beruházást tartalmaz. Ezek között szerepel két új autópálya-összeköttetés kiépítése, valamint egy új Tisza-híd megépítése Záhony és Csap között. A tervek szerint a jelenleg csak személyforgalmat bonyolító Lónya-Harangláb határátkelőt is alkalmassá teszik teherforgalom fogadására, ami jelentősen tehermentesítheti a most túlterhelt záhonyi átkelőt.

A fejlesztések egyik első lépéseként már hétfőtől megindult az üres kamionok forgalma a beregsurány-asztélyi határátkelőhelyen Ukrajnából Magyarország felé. Ezzel párhuzamosan kezdetét vette az asztélyi ukrán oldali határállomás teljes körű felújítása és bővítése, amely várhatóan 2026 végére fejeződik be. A projekt eredményeként az átkelő áteresztőképessége a jelenlegi háromszorosára növekszik.

Magyar Levente bejelentette azt is, hogy hamarosan megnyílik a hatodik magyar-ukrán határátkelő Nagyhódos és Nagypalád között, a magyar-ukrán-román hármashatár közelében. A korábbi tervek szerint az autópálya-fejlesztések az M3-as vásárosnamányi végpontjából indulnának két irányba: az egyik ág kelet felé haladva Beregdaróc-Beregdéda határátkelőig vezetne, míg az M34-es északi irányban, 39,3 kilométer hosszan épülne ki a záhonyi csomópontig.

A komplex fejlesztési csomag megvalósulása esetén jelentősen javulhat a magyar-ukrán határszakasz áteresztőképessége, ami mind a személy-, mind a teherforgalom szempontjából kulcsfontosságú előrelépést jelenthet a két ország kapcsolatában.

Kapcsolódó cikkek