Az AutoForecast Solution adatszolgáltató szerint csaknem 300 ezer jármű gyártása csúszik már most Magyarországon az alkatrészhiány miatt, míg az IHS Markit előrejelzése alapján összességében akár 500 ezer jármű is érintett lehet – idézi a kutatásokat a Menedzsment Fórum cikke, hozzátéve, hogy a valós helyzetet még ezek a jóslások is messze alulmúlhatják.
A lap emlékeztet: részben a karantén miatt megnövekedett szórakoztató elektronikai termékekre való igény, részben az elektromos autók iránti kereslet növekedése miatt az év elején komoly chiphiány nehezítette az autógyártást a világon, így a Magyarországon működő autógyárakban is. A problémáról akkor a pesszimistább becslések azt mondták, „akár fél évig is” eltarthat, de most már nyilvánvaló: a helyzet azóta se oldódott meg, várhatóan 2022 első félévében sem fog. Az emiatt keletkező kiesés a magyar GDP-ben is meglátszik.
Korábban a hazai gyárak közül az Audi és a Mercedes is visszafogta a termelését, kényszerszüneteket is tartottak. Kiderült, hogy a chiphiány nem is az egyetlen kedvezőtlen tényező: számos autóalkatrész esetében okoztak problémát a világban tapasztalható szállítási nehézségek, de az autógyártókat is érintette az alapanyagok és a logisztikai költségek általános drágulása.