Krumplival vett szavazat – mit tegyünk, ha felmerül a választási csalás gyanúja?

Megosztás

Az állampolgárok joga és lehetősége a választás, ami által felhatalmaznak képviselőket, akik a választást követően döntéseket hoznak a közélet számos területén. Valakinek a megválasztása felhatalmazás is egyben. Az önkormányzati vezetők és a képviselők feladata ugyanis, hogy a közösségért dolgozzanak. Érvényesítsék a helyi polgárok érdekeiket, tegyenek a mindennapi élet működőképessége érdekében olyan döntésekkel, amelyek a közösség érdekeit szolgálják, és egyben a közösség tagjainak biztosítják az élhető élet feltételeit. Ez helyi, önkormányzati szinten éppen úgy igaz, mint az Európai Parlament képviselőinek felhatalmazása a világpolitika színterén.

A választás akár önkormányzati, akár Magyarország kormányzását vagy az Európai Parlamentben való magyarországi jelenlétet és érdek-képviseletet érinti, bizony nagy felelősség az állampolgárok számára. Hiszen ez valójában a saját jövőjük választása is. Ezzel a joggal és lehetőséggel legközelebb június 9-én, vasárnap élhetnek az emberek.

Annak ellenére, hogy leginkább a hírekből ismert európai politikai színtér túl távolinak tűnhet, Brüsszellel kapcsolatban pedig meglehetősen sokféle politikai csatározás folyik, az „átlagember” a mindennapok szintjén mégis a saját bőrén érzi a választás hatásait. Megmutatkozik a gerjesztett infláció mértékében éppen úgy, ahogy a benzinárak alakulásában, az élelmiszer árak folyamatos emelkedésében, a havi költségek megállíthatatlan növekedésében. A lakásárak robbanásszerű változása sem kivétel, ami az elmúlt néhány évben akkora léptékben drágult, ami ellehetetlenítette a kisebb anyagi lehetőséggel rendelkező lakosságot. Ugyan látványos kormányzati intézkedéseknek köszönhetően létezik a családtámogatás, sőt számos hitellel igyekszik a Kormány elősegíteni a lakáshoz jutást és ösztönözi a gyermekvállalást, ugyanakkor aki egy kicsit is ért a matematikához, az könnyen kiszámolhatja, milyen veszélyeket rejt magában az az adósságcsapda, amibe a fiatalok -a CSOK és a családi autó vásárlás hitelkonstrukcióit akár együttesen felvállalva- belekényszerülnek. Ezzel több évtizedes súlyos anyagi terhet bevállalva a család számára. Ráadásul nem is mindenki éri el a hitelképesség feltételeit. Azoknak, akik nem tudnak 20-25 évre akár havi százezer forintos nagyságrendet is elérő törlesztőrészletet fizetni, valószínűleg esélyük sem lesz az önálló, saját otthon elérésére, ha a család nem tud segíteni.

A vállalkozókat sem kímélte az elmúlt időszak. Nem csak a szinte mindennapossá váló rendelkezés-változások jelentenek komoly fejtörést, az adóterhek terén is meglehetősen gyorsan emelkedik a kiadások mértéke. Ami a családi kisvállalkozások és a KKV-k számára bizony meglehetősen kockázatossá teszi a működtetést és vállalkozás-fenntartási problémákat jelenthet.

A jog megvan, a választási akarat azonban már nem egyértelmű

A választás joga és lehetősége Jász-Nagykun-Szolnok megyében 294108, ebből Szolnokon 54507, Borsod-Abaúj-Zemplén megyében 500621, ebből Miskolcon 119875, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében pedig 435650, ebből Nyíregyházán 93761 választópolgárt érint.

A leggyakoribb esetek

Bár 35 éve élünk a demokratikus választás adta elvi szabadsággal, valójában ennek a jognak az érvényesülése mégsem valósul meg mindenhol abban a 100 százalékos mértékben, ami elvárható lenne. Sokan próbálnak ugyanis a befolyásolás különböző mértékével hatást gyakorolni a választókra. Ennek a realitása annyira valós, hogy a választások tisztaságára erre kijelölt személyekkel figyelni kell. Sőt, biztosítani kell a korrekt és törvényes lebonyolítást.

A választás menetének tisztaságát a törvény is védi, ezért a Btk kimondja: „A választói akarat tiltott befolyásolása bűncselekmény elkövetőjét el kell tiltani attól, hogy bármely civil szervezetben felelős személy és pártban vezető tisztségviselő legyen. Különös méltánylást érdemlő esetben a foglalkozástól eltiltás kötelező alkalmazása mellőzhető.”

A TASZ (Társaság a Szabadságjogokért) részéről Döbrentey Dániel és a Civil Kollégium Alapítvány munkatársai Sándor Kata és Fehér Dániel, éppen ezért hívták fel az újságírók figyelmét néhány fontos szempontra. A nyilvánosság ereje ugyanis még mindig visszatartó erő lehet.

A legjellemzőbb esetek, amelyek az elmúlt választásokon szinte már menetrendszerűen felbukkantak, és jogsértő tevékenységnek bizonyultak:

Sok visszaélésre ad lehetőséget a választási mozgó urna is, ami alapvetően azok számára segítség, akik egészségügyi állapot, fogyatékosság, fogva tartás miatt nem tudnak elmenni a szavazókörökbe. Veszélyeztetett pontok az idős otthonok. Az itt élőknél is előfordulhat, hogy nem érvényesül a szavazás önkéntes és befolyásolás mentes meghozatala. Az intézményekben élőknél előfordul, hogy a megfelelő tájékozottság hiányában mások véleményére hagyatkoznak a szavazásnál.

Az is valós helyzet, hogy a levélben szavazásoknál történik visszaélés, illetve a szavazás befolyásolásának eszköze a „szavazatvásárlás”, amikor pénzbeli vagy egyéb juttatással érik el, hogy kire voksoljanak az emberek. Ami nagyon jellemző módszer a hátrányos helyzetben lévő szavazópolgárok szavazatának megszerzése érdekében.

A szavazás eredményének befolyásolását jelenti, és tökéletesen szabálytalan, amikor választókat szállítanak át másik szavazókörzetbe.

A visszaélések és törvénytelenségek visszaszorítása érdekében, több hivatalos megfigyelő van jelen a választási pontokon, hogy a lehető legtisztább és törvényes szavazás történjen. A sajtó munkatársai is több helyen jelen vannak, szigorúan szabályozott keretekben. De nem csak a kijelölt megfigyelők jelezhetik, ha szabálytalanságot vagy törvénytelenséget tapasztalnak.

Visszaélés, befolyásolás felfedezése esetén bárki jelezhet a [email protected] címen, illetve a telefonon a +36 30-722-33-56 számon lehet a választás napján egész nap bejelentést tenni.

Csaba Beatrix

Ha szeretne tájékozott és jól értesült lenni, de messzire elkerülné a propagandát, iratkozzon fel hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek