Dr. Szakos Erzsébet, több területen is elismert gyermekgyógyász és professzor, aki előszeretettel hangsúlyozza a védőnők és gyermekorvosok közötti együttműködés fontosságát. A védőnők preventív szerepe elengedhetetlen a családok egészségének megőrzésében, míg a gyermekorvosokhoz a családok főként egészségügyi problémákkal fordulnak. Az oktatás és gyakorlat során a védőnők komplex tudást kapnak, hogy hatékonyan támogathassák a gyermekek egészséges fejlődését, miközben képesek felismerni a fejlődési eltéréseket és orvosi segítséget kérni.
Dr. Szakos Erzsébet évtizedek óta dolgozik csecsemő-gyermekgyógyászként, gyermekbőrgyógyászként, immunológusként, allergológusként, valamint gyermekgasztroenterológus emerita professzor, Ph.D. főorvos. Emellett több, mint tíz esztendeje oktatja a védőnőket a Miskolci Egyetem Egészségügyi Karán, továbbá az intézményi védőnőkkel a kórházban is együttműködik, a Velkey László Gyermekegészségyügyi Központban.
Mi a leghangsúlyosabb a védőnő és a gyermeket ellátó orvos együttműködésében?
Fontos különbség, hogy a védőnő a preventív területeken dolgozik együtt elsősorban a családdal. A gyermekorvossal pedig általában akkor találkozik a család, amikor a gyermeknek egészségügyi problémája van. Kivétel ez alól, amikor a védőnő a gyermeket ellátó orvossal közösen, a gyermek fejlődését ellenőrző vizsgálatra, tanácsadásra hívja be az anyát a gyermekkel.
A védőnő elsődleges feladata a várandós gondozásnál kezdődik. A baba megszületését követően pedig a gyermek egészséges fejlődését segíti a családban. Ennek a munkának megvan a hivatalos szabályozása. Az anyának a babával védőnői tanácsadásra kell járnia. Ez helyileg nem az orvosi rendelőben van, mert az egészséges babák nem a beteg gyermekekkel azonos helységben találkoznak a szakemberrel. A védőoltás megszervezése, ellenőrzése is a védőnő feladata. Ő szerzi be a védőoltásokat a Tisztiorvosi Szolgálattól és regisztrálja az oltásokat.
A védőnő feladata az is, hogy amennyiben problémát észlel, akkor a gyermeket ellátó orvosnak jelzést adjon. Az ellátási területen belül minden családdal ő tartja a kapcsolatot. Az egészéges életmóddal kapcsolatos tudnivalókat is elmondja a családnak, ebbe beleértve a szoptatás fontosságát is.
Az oktatás során mire hívják fel a leginkább a figyelmet?
Mivel a védőnő a körzetében önállóan dolgozik, ezért az alap tantárgyak mellett külön hangsúlyt fektetünk a speciális tudásra: a szülészeti és nőgyógyászati szakmai ismeretek mellett, a gyermekgyógyászattal kapcsolatos tudnivalókra. Hiszen a védőnő az, aki a rendszeres találkozások során felismerheti az eltéréseket, a fejlődési problémákat. A kivizsgálás szükségességét jeleznie kell a családnak, hogy a gyermek mielőbb megfelelő szakellátásban részesüljön. Ezért rendkívül fontos, hogy megfelelő tudással és módszertani ismerettel rendelkezzen. Egyrészt, hogy komolyan vegyék a szülők a javaslatait, másrészt pedig, hogy ne ijessze meg a családot. Tehát a védőnő nem diagnosztizál, de képes felismerni az egészségestől való eltérést, így kezdeményezheti a további kivizsgálást, orvos bevonását. Ugyanakkor a családot is meg kell nyugtassa és rá kell vegye az együttműködésre. Ennek értelmében meglehetős sokoldalúsággal és szakmai kompetenciával kell rendelkezzen. Ez túlmutat a szociális érzékenységen, magas szakmai felkészültséget igényel.
Mik azok a személyiségjegyek, amelyek a legfontosabbak ebben a sokoldalú és komplex együttműködésben?
Fontos, hogy hiteles és pontos szakember legyen. Minden érintettel a maga szintjén kell kommunikálnia. A különböző helyzetű családokkal meg kell értetnie a gyermekgondozás szabályait. A szakmai helyzetekben nem csak a közvetlen kollégákkal, hanem társszakmák intézményeiben dolgozó szakemberekkel és vezetőkkel is magas szakmai szinten kell együttműködnie a családok érdekében. Az adatkezeléssel és a kötelező országos szintű adatszolgáltatásokkal is boldogulnia kell. A szakmai szervezetekben, eseményeken való megszólalásokban, prezentációkban is helyt kell állnia.
Összességében a szintetizáló képesség, a kiváló kommunikáció, a megbízhatóság, az önállóság, a jó feladatszervezői készség, a szakmai ismeretek magas szintű gyakorlati alkalmazása egyaránt fontos képesség a védőnői munkában.
Csaba Beatrix