Évek küzdelme hozott eredményt: elindult az új buszjárat Tiszavasváriban

bűdi busz

Megosztás

Több éves harc, civil beadványok, jogvédők fellépése és egy alapos ombudsmani vizsgálat után végre elindult a helyi buszközlekedés Tiszavasváriban. A bűdi városrész gyerekei mostantól nem kénytelenek naponta több kilométert gyalogolni az iskolába – egy olyan küzdelem végére tett pontot ez a fejlemény, amely a roma közösség kitartását és a civil szervezetek hatékony együttműködését egyaránt példázza.

A probléma 2021-re nyúlik vissza, amikor bezárták a bűdi telep mellett működő szegregált iskolát, és a gyerekeket a Kabay János Általános Iskolába irányították át. Az iskola megszűnésével azonban a buszjáratot is leállították, így a bűdi gyerekek ezután rendszeresen gyalog tették meg a városközpontba vezető három-négy kilométeres utat – esőben, fagyban, nyári hőségben egyaránt. Rézműves Gabriella, a bűdi városrész lakója szerint a gyerekeknek naponta hat-hét kilométert kellett megtenniük oda-vissza, ami különösen rossz időjárás esetén elviselhetetlenné vált.

Az elégedetlenség fokozatosan nőtt a közösségben. 2024 januárjában a roma nemzetiségi önkormányzat aláírást gyűjtött, a helyiek dr. Horváth Ferenc jogász vezetésével tüntetést is szerveztek. A szülők megkeresték Szőke Zoltán akkori polgármestert, aki azonban pénzhiányra hivatkozva elutasította a kérést. Rövid időre még az is felmerült, hogy újranyitnák a szegregált iskolát, csakhogy ne kelljen a gyerekeknek mindennap kilométereket gyalogolniuk.

Tavaly a Hátrányos Helyzetű Családok Országos Egyesülete és a NEKI jogvédő szervezet fordult az ügyben a nemzetiségi biztos hivatalához, amely tavasszal átfogó jelentést készített. A NEKI jogásza, Muhi Erika szerint rendkívül alapos anyag született, amely megállapította, hogy sérült a bűdi gyerekek oktatáshoz való joga. Az ombudsman tavaszi jelentése általánosságban is kimondta: az autóbusz-közlekedés hiánya aránytalan terhet ró a családokra, sérti a gyermekek esélyegyenlőséghez való jogát, és rendszerszintű problémát jelez több magyar településen. A nemzetiségi biztos ezért ajánlásokkal fordult az illetékes tárcákhoz, az ügy pedig kormányzati szintig jutott.

Glonczi László, a Hátrányos Helyzetű Családok Országos Egyesületének képviselője rámutatott a helyzet abszurditására: “A Kúria minden iskolaperben kimondta, hogy a helyi tömegközlekedés biztosítása az önkormányzat feladata. Ennek ellenére a városvezetés azzal érvelt, hogy nincs pénz buszvásárlásra és buszsofőrre, miközben a református iskola húszmillió forintos támogatást kapott.”

A változás az új polgármester, Balázsi Csilla megválasztása után következett be. Rézműves Gabriella emlékezete szerint az új polgármester asszony már az első ülésen megígérte, hogy megoldja a közlekedést, főleg a gyerekek érdekében. A mostani megoldás szerint naponta többször jár a busz, reggel és délután két fordulóban szállítja a diákokat. Négy bűdi közmunkás kíséri a gyerekeket, akik a roma nemzetiségi önkormányzat keretéből dolgoznak. Az új járat körülbelül 160 gyereket érint, de nemcsak az iskolásoknak jelent könnyebbséget: a busz a temetőhöz, a szakrendelőhöz és a vasútállomáshoz is csatlakozást biztosít.

“Esőben és hóban nem kell a gyerekeknek elázniuk. Rövidebb idő alatt beérünk az iskolába és a munkahelyre is” – mondta boldogan egy édesanya, aki két gyermekével szállt fel az első napon. A bűdi közösség kitartása és a civil szervezetek hatékony munkája végül meghozta a kívánt eredményt, amely kézzelfogható változást hozott a város mindennapi életébe.

Forrás: Roma Sajtóközpont

Kapcsolódó cikkek