MÁV-fúzió: utasok panaszkodnak a rosszul összehangolt menetrendek miatt Szabolcsban

Megosztás

A MÁV-csoport három nagy személyszállító cége – a vonatokat közlekedtető MÁV-START, az autóbuszos szolgáltatást végző Volánbusz, illetve a helyi érdekű vasutat üzemeltető MÁV-HÉV – idén január elsejétől egy közös céggé olvadt össze MÁV Személyszállítási Zrt. név alatt. Úgy hírlik azonban, a „házasság” nem mentes a kezdeti súrlódásoktól: az utasok remélik, hamarosan sikerül alkalmazkodniuk a fúzióban résztvevő cégeknek, ugyanis rengeteg az utaspanasz, hogy a buszok és vonatok nem várják be egymást.

A következőkben pár szemléletes utazási élménnyel mutatjuk be, hogy milyen problémákkal küzdenek az utasok abban esetben, ha késnek a buszok, vagy a vonatok.

„15:20-kor indul a vonat Budapest Nyugati pályaudvarról Mátészalkára, hivatalosan 19:40-re kellene megérkeznie a fény városába, bár ahogy tapasztaltam, sokszor már tíz perc késés miatt elmegy a busz Csenger városa felé, amely menetrend szerint 19:45-kor indul. A következő járat fél tízkor megy Csenger irányába, elviekben pedig csaknem két órát kéne eltölteni a mátészalkai vasútállomáson. Régebben emlékszem, a Volánosok és a Mávosok jobban kommunikáltak egymással, ha már egyesültek a cégek, össze lehetne hangolni a dolgokat, hiszen ez már a 21. század” – fogalmazott egy utas.

Hasonlóan vélekedik Tünde – „Sajnos mi is tapasztaltuk ezt a problémát, mivel a kisebbik fiam Nyírbátorba jár iskolába, sok, szintén iskolás ismerőse panaszkodik arra, ha késik a busz, nem minden esetben várják be egymást, hát még a vonatok…  Mi is jártunk úgy, hogy a Debrecenből Nyírbátorba 13:10-kor érkező busz 13:40 helyett hét perc késéssel érkezett Mátészalkára. A csatlakozó járat nem várt, így egy órát kellett várakozni. Bár azt is el kell mondanom, hogy vannak olyan rendes buszsofőrök, aki megvárják azt a pár percet, de olyan is, aki nem. Mondjuk legtöbbször  a buszsofőrüket is utasítják, de aki indítja a buszokat, lehetne kicsit körültekintőbb.”

Mihály nem teljesen szabolcsi példát hozott fel, de azért mégis van kapcsolat: Tégláson, egész óra körül érkeznek meg Debrecen és Nyíregyháza felől is a vonatok, majd Balkány irányába a buszok óra 5-kor indulnak. Viszont ha a vonat pár percet csúszik, akkor nem várják be. (Nyíregyháza felől ha a személy előtt kör IC halad, akkor legtöbbször „bukta” a buszos csatlakozás).

Tibor rengeteg hasonló problémával találkozott , saját és közeli ismerőseinek élményeit hosszan tudná sorolni. „Én megoldottam úgy, hogy Pátyodról bejöttek Mátészalkára értem autóval. Ám egy zajtai lakos, akinek nincs ismerőse, hogy jut haza az utolsó vonat után? Budapest felé is nagyon sok, hasonló eset történt. Főleg a Debrecenből továbbinduló IC-ket késsük le pár perc miatt. A pótjegy visszatérítése sokszor nem old meg semmit. Tragikus üzleti felfogás.”

„A buszsofőr azt mondta. Le**arom, nekem zöld az indítólámpa, és ezzel 15 utast hagyott Mátészalkán” – tapasztalta László.

Az egyik utas megelégelte – ahogy fogalmazott -, a folyamatos „szívást”, így a MÁV Személyszállítási Zrt-hez fordult, hogy megtudja, miért nem várnak egymásra a buszok és a vonatok? Meglepő választ kapott:

„Jelenleg a közlekedési társaságok között nincs ilyen jellegű megállapodás, tehát sajnáljuk, de busz és vonat csatlakozását nem tudjuk biztosítani.”

A folyamatosan lemaradó utasok az illetékesekhez fordultak, hogy a közlekedési társaságok között legyen ilyen jellegű megállapodás, azaz az olyan tolerálható késések esetén, amelyek nem borítják fel a menetrendszerűséget, várják meg egymást a buszok és a vonatok. Hogy kéréseik értő fülekre találnak-e, az a jövő zenéje lesz…

Szerző: Lintényi Levente

Kép: Wikimedia Commons

Kapcsolódó cikkek