Egyetlen célja van a Megafonnak, a kormánypárt megmondóembereinek posztjait hirdeti elképesztő intenzitással és sebességgel a legnagyobb közösségi oldalon. Bár kikérik maguknak, hogy ez nem közpénz (egy-két apró jogi ügyeskedés és máris nem közpénz, láttunk már ilyet néhányszor), amivel tolják a posztokat, a hivatalos adatok szerint immáron több, mint 500 milliót költöttek el Rákay Philip, Deák Dániel és társainak posztjaira.
A bő egy éve létrejött Megafon központ annak idején azzal az önmeghatározással indult, hogy „profi Facebook-harcosokat” képeznek majd, akiknek segítenek a közösségi médiában elnyomott hangjuk felerősítésében – adta hírül a Telex.hu. Ebből a gyakorlatban aztán az lett, hogy
óriási hirdetési pénzekkel támogatják 8-10 ember – jellemzően a kormánybarát médiából kikerült figurák – posztjait.
Ők magukat véleményvezérnek nevezik, de abból kiindulva, hogy a mondanivalójuk mindig 100% átfedésben van a kormány aktuális üzeneteivel, a propagandista kifejezés sem túlzás rájuk.
Nagyjából a tavalyi ellenzéki előválasztással párhuzamosan emelkedett a Megafon a legtöbbet költő magyar facebookos közéleti hirdetők közé, év végére pedig átvették az első helyet ezen a listán – ami különösen úgy nagy szó, hogy a Facebook Ad Library 2019 áprilisa óta dokumentálja ezeket a pénzmozgásokat, vagyis bő egy év hátrányból indult a Megafon. December 31-én pedig átlépték az 500 millió forintos álomhatárt is;
a 2022-es évet pontosan 503 782 484 forint elköltésével a háta mögött kezdte a szervezet.
Ebből 182 milliót decemberben hirdettek el, vagyis ha tartják ezt a tempót (és a választás előtti időszakban valószínűleg fogják is tartani), márciusban meglesz az egymilliárd is.
Csak hogy tudjuk hova tenni ezt az összeget: a költési toplistán második helyen a magyar kormány áll 469 millióval, aztán a Fidesz 328-cal, majd az Ezalényeg baloldali propagandalap 130 millióval (a teljes 80-100 aloldalból álló Ezalényeg-hálózat költése ennek nagyjából a duplája lehet). Az összes magyar nyelvű politikai hirdetés 4,1 milliárd forinttal gazdagította a Facebookot az elmúlt bő két és fél évben.
A Megafon 500 milliója összesen 12 oldal fizetett posztjaira ment el, ezek között van két, már törölt, illetve sorsára hagyott oldal is (saját bevallásuk szerint azért indítottak újat a gazdáik, mert „cenzúrázta őket a Facebook”). A Megafon weboldalán a kezdetek óta a támogatott partnerek között szerepel a népszerű ősfideszes publicista, Bayer Zsolt neve is, érdekes módon azonban az ő posztjait egyetlen alkalommal sem szponzorálták még.
Hogy mindezt miből finanszírozzák, arról annyit lehet tudni, hogy saját bevallásuk szerint nincs közpénz a háttérben.
Deák Dániel | 114 389 847 Ft |
Rákay Philip (törölt oldal) | 78 352 122 Ft |
Déri Stefi | 66 273 698 Ft |
Trombitás Kristóf | 53 737 545 Ft |
Rákay Philip (új oldal) | 53 244 038 Ft |
Bohár Dániel (új oldal) | 38 697 028 Ft |
Bohár Dániel (inaktív oldal) | 30 631 075 Ft |
Konverzió (Dávid Bence) | 28 597 280 Ft |
Kötter Tamás | 18 450 817 Ft |
Megafon (központi oldal) | 12 020 879 Ft |
A kopasz oszt (Filep Dávid) | 8 073 301 Ft |
Kovács István (a Megafon vezetője) | 1 314 836 Ft |
A Megafon hirdetési stratégiája a nyers erő elvén alapul, nem igazán törődnek a reklámok célzásával különféle célcsoportokra, inkább azt próbálják elérni, hogy szó szerint a csapból is az ő üzeneteik folyjanak. Vagyis aránylag kevés posztot szponzorálnak, de azokat sok pénzzel, alkalmanként akár több millióval; így elérve azt, hogy ezek a posztok gyakorlatilag minden magyar facebookozó üzenőfalára eljussanak. Mivel jellemzően videós bejegyzéseket terjesztenek hirdetésként, és a videók megtekintési adatai publikusak, nagyjából az is látszik, mekkora az elérése a kampányaiknak: karácsonykor például 3 nap alatt 5 millió megtekintése volt a megafonos szponzorált videóknak. (A nem szponzoráltaknak jellemzően pár tízezer jön össze.)