Választási fegyver lett a Blikkből – újabb lap került a propagandagépezethez

propaganda

Megosztás

Pénteken délelőtt jelentették be a Ringier Hungary dolgozóinak, hogy a vállalatot felvásárolta az Indamedia Network, ezzel az egyik utolsó külföldi tulajdonú médiacsoport is a kormányközeli médiabirodalomhoz került.

A tranzakció következtében a Blikk bulvárlap, a Kiskegyed, a Glamour, valamint számos tévéújság és online portál kerül Vaszily Miklós érdekeltségébe, aki egyben a TV2 elnök-vezérigazgatója és Mészáros Lőrinc médiaügyi embere.

Az üzlet jelentőségét mutatja, hogy a Blikk még mindig az egyik legnagyobb elérésű napilap Magyarországon, havonta 3,3 millió egyedi látogatóval rendelkezik online, míg nyomtatott változatát naponta több tízezer példányban adják el. A lap digitális kiadása a legolvasottabb öt magyar hírportál között van, így komoly befolyásoló ereje lehet a közvéleményre.

Az új tulajdonos, az Indamedia már bizonyította elkötelezettségét a kormánypropaganda mellett. Az eredetileg független Index 2020-as átvétele óta a portál precíziós propagandafegyverré vált – ezt mutatta a közelmúltban az a botrány is, amikor szerző nélküli cikkben terjesztettek hamis információkat a TISZA Párt állítólagos adóemelési terveiről. A hamisítványra építve indított a Fidesz nemzeti konzultációt és plakátkampányt.

Vaszily Miklós személye garancia arra, hogy a Blikk is hasonló utat járhat be, mint korábban az Origo, a közmédia vagy éppen az Index. A médiamenedzser, aki György László kormánybiztos Digitális Polgári Körének tagja, már többször bizonyította képességét arra, hogy korábban független médiumokat állítson a hatalom szolgálatába.

A 2026-os országgyűlési választások közeledtével a Blikk megszerzése stratégiai fontosságú lépés a kormánypárt számára. A bulvárlapnak hagyományosan széles, politikailag kevésbé tájékozott olvasóközönsége van, amely különösen fogékony lehet a megfelelően csomagolt politikai üzenetekre. A lap már a 2000-es évek óta fontos szerepet játszott a politikai kommunikációban, és most, hogy kormányközeli tulajdonba került, várhatóan még intenzívebben fogják használni a választási kampány során.

Az Indamedia portfóliója a Blikk megszerzésével immár 18 online kiadványt foglal magában, köztük az Indexet, a Totalcart, a Feminát és a Díványt. Ez a médiakoncentráció lehetővé teszi, hogy ugyanazok az üzenetek különböző csatornákon, különböző célcsoportoknak csomagolva jelenjenek meg, növelve ezzel a kormánypropaganda hatékonyságát.

A svájci Ringier kivonulása újabb fejezete annak a folyamatnak, amelynek során a külföldi médiavállalatok fokozatosan átadják helyüket a kormányközeli oligarcháknak. Ahogy Panyi Szabolcs, a Direkt36 újságírója fogalmazott: a Deutsche Telekomtól az Axel Springeren át most a Ringierig mindannyian hozzájárultak ahhoz, hogy az Orbán-rendszer propagandabirodalma ilyen mértékben kiépülhessen.

Ebben a helyzetben különösen fontos hangsúlyozni: aki valódi, torzítatlan híreket szeretne olvasni, és nem propagandát akar fogyasztani, az forduljon a még megmaradt független médiumokhoz. A tájékozott választópolgár felelőssége, hogy többféle forrásból tájékozódjon, és kritikusan értékelje a kormányközeli médiumokban megjelenő információkat – különösen a választási kampány időszakában.

Kapcsolódó cikkek