A Magyar Államvasutak (MÁV) rekordösszegű, 800 milliárd forintos hitelkeret megszerzéséről tárgyal az Európai Beruházási Bankkal (EIB). A forrásból 15 jelentős pályakorszerűsítést valósítanának meg, ami összesen 600 kilométernyi vasútvonal felújítását jelentené országszerte – derül ki a Blikk megkeresésére adott válaszokból.
Hegyi Zsolt, a MÁV Zrt. vezérigazgatója optimista a tárgyalások kimenetelét illetően: a vállalat vezetése hónapokon belül pozitív döntésre számít a hitelkeretről. Bár a 600 kilométeres felújítás a teljes magyarországi vasúthálózatnak csupán 7,5 százalékát érinti, a MÁV vezetője szerint a hatása ennél jóval nagyobb lesz a vonatközlekedésre.
A tervezett beruházások nem pusztán a pályák fizikai állapotát javítanák, hanem rendszerszintű változásokat hoznának. Az egyes vasútvonalak átbocsátóképességének növelése és a pályasebesség emelése révén a menetrend betartása is jelentősen javulhat. Ez különösen fontos, hiszen a késési biztosítás bevezetése óta a pontosság kérdése még élesebben merül fel.
A késési biztosítás egyébként komoly anyagi terhet ró a vasúttársaságra: éves szinten akár 2 milliárd forintra is rúghat a költsége. Hegyi Zsolt szerint azonban ez „valójában bocsánatkérés az utasoktól”, és ösztönzést jelent a dolgozók számára a szolgáltatásminőség javítására.
A nagyarányú hitelkeret-tárgyalás hátterében részben az áll, hogy az uniós források hiánya jelentősen lassítja a magyar vasúthálózat korszerűsítését. Bár a közlekedési kormányzat és a MÁV-csoport nem mondott le a Magyarországnak járó uniós forrásokról, ezeknek felhasználásáról már kormányhatározat született, ám a konkrét hozzáférhetőség továbbra is kérdéses.
Vitézy Dávid korábbi kritikájára reagálva, miszerint a korábban 3000 milliárdos vasútfejlesztési tervek már a tervek között sem szerepelnek, Hegyi Zsolt hangsúlyozta: „Minden terv végrehajtásra kész, az 5 pontos akcióterv és a 10 éves vasútfejlesztési stratégia is.”
A nagy volumenű pályakorszerűsítési terv mellett más területeken is zajlanak fejlesztések. Az ezer új busz beszerzése terv szerint halad: 90 már forgalomba állt, további 40 érkezik a hónap végéig. A 100 új mozdony beszerzése szintén ütemterv szerint zajlik, amiből 12 már szolgálatba állt.
A MÁV arra számít, hogy ha megszületik a pozitív döntés az EIB-hitellel kapcsolatban, rövid átfutási idővel hozzáférhetővé válik a fejlesztési forrás, és megkezdődhetnek az építési munkálatok. Ez jelentős lépést jelentene a magyar vasúthálózat modernizációjában, különösen a jelenlegi nehéz körülmények között. Igaz, a soha meg nem térülő Belgrád-Budapest vasútvonalra eddig is jutott pénz, míg az emberek távolsági közlekedését az autópályák rovására nem tartotta elég fontosnak a kormányzat.